مسابقه بزرگ خاطره نويسي مهاجرت
کانون توسعه و تعاون افغانستان کانون توسعه و تعاون افغانستان

رفتيم و داغ ما به دل روزگار ماند!

داغ ما و دل روزگار

مسابقه بزرگ خاطره نويسي مهاجرت

 

هموطن عزيز!

 

خاطره هر انسان، تاريخ زندگي اوست. آدمي با مرور خاطرات خويش مي تواند خود، محيط و جامعه ی خود را بهتر بشناسد و عواملي را که بر زندگي او تاثير داشته اند تحليل نمايد و وقايع گذشته را سر مشق کارهای آينده ای خويش قرار دهد. قريب به سه دهه جنگ در افغانستان، ساختار سياسي، فرهنگي و اجتماعي جامعه ی ما را دستخوش تغييرات بسياري نموده است كه مهاجرت هاي گسترده مردم به اطراف و اكناف عالم، يكي از اين تغييرات بوده است. بي شك اگر فردا پژوهشگري بخواهد تاريخ معاصر اين مملكت را بنويسد, ناگزير است كه  بخش عمده اي را به اين جابجايي هاي بزرگ انساني كه توابع تمدني و فرهنگي بسياري را به دنبال داشته و دارد, اختصاص دهد. براي نگارش چنين تاريخي، كدام منبع موثق تر و عيني تر از خاطراتي است كه پير و جوان و زن و مرد جامعه ی ما در اين سالهاي سياه آنها را تجربه كرده اند. پيش از اينكه گذر ايام، گرد فراموشي بر اذهان بپاشد و نسل اول مهاجرت ما از ميان بروند، بياييم با نگارش اين خاطرات به حفظ اين ارزشها بكوشيم.

 

« کانون توسعه و تعاون افغانستان» و« موسسه فرهنگي دُر دَری» با درك چنين ضرورتي, مسابقه بزرگ خاطره نويسي مهاجرت را برگزار نموده است تا گوشه اي از اين مهم را با كمك شما داغدلان به انجام برسانيم. بياييم با نوشتن چند صفحه از خاطرات خويش، حقايق تلخ و شيرين اين سالها را بر سينه تاريخ حك كنيم و گنجينه ای از سرگذشت مهاجرين را فراهم آوريم.

 

آثار گرد آمده توسط هيات داوران بررسي شده و از ميان آنها به سه خاطره برتر جايزه  به ترتيپ 100 دالر، 70 دالر و 50 دالر و به ده نفر برگزيده ديگر نيز، جوايز ارزنده اي اهدا خواهد شد. خاطرات برتر نيز به صورت كتابي به چاپ خواهد رسيد. همچنين خاطرات از طريق سايت کانون توسعه و تعاون افغانستان) www.afghanistan.fi(  و مجله در دری منتشر خواهد شد.

 

خاطرات خود را از طريق پست الكترونيك و يا پست عادي به يكي از ادرسهاي زير تاتاريخ ذکر شده در ذيل ارسال نماييد:

پست الکترونيکي:

dorredari@yahoo.com

 

ادرس پستي:

ايران, مشهد, صندوق پستي: 179- 91465

 

يا به آدرس:

پست الکترونيکي:

adco12@yahoo.com

ادرس پستي:

P.O.Box: 244

00811 Helsinki Finland

 

مهلت ارسال آثار, حد اكثر تا تاريخ: 31/3/1385 هجري خورشيدي, برابر با 2006/6/21  ميلادی

نتايج تا تاريخ31/4/1385 هجری خورشيدي برابر با 2006/7/22 اعلان خواهد شد.

 

« کانون توسعه و تعاون افغانستان» و« موسسه فرهنگي دُر دَری»

 

 


May 1st, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها